söndag 24 januari 2016

"Tebbes Trubbel" av EvaEmma Andersson

..och vad har denna bok med min cancer att göra? Inte mycket alls. Dock är den en gåva från författaren själv och jag gav ett löfte om att skriva en lite recension om den. Ett löfte jag nu tänker infria.

Detta är EvaEmma Andersson tredje roman och den är i första hand riktad till unga vuxna.
Det första som slår mig är att jag gärna skulle vilja ha Tebbe som kompis. Hon har en plan, är målmedveten och fokuserad. Jag önskar ibland, och rätt mycket den senaste tiden, att jag hade samma "drive" som hon eller att hon fanns i verkligheten och pushade på mig så även jag kom igång med träning och i huvudtaget kunde hjälpa mig att hålla just fokus. För träning, det är viktigt för Tebbe. Handboll är hennes liv och hon ska bli bäst. Dock som många tyvärr får erfara när man som kvinna har ambitioner och drömmar och framför allt är en ung kvinna i sena tonåren kanske det inte alltid är accepterat och heller inte när du går på en gymnasieskola där klass och härkomst är viktigare än individen, vilket då kan göra dig till en måltavla. Fast Tebbe är inte den som viker sig i första taget utan fortsätter att promenera mot sitt mål.
Men sen har vi det här med Slumpen. Slumpen ser jag som den röda tråden i romanen. Slumpen att befinna sig i skolkorridoren och bli vittne till en händelse som sedan urartar sig på en joggingtur på Långholmen. Slumpen att dratta på ändan utanför stadsbiblioteket just framför Honom. Slumpen som leder till andra vägar än dem Tebbe tänkt sig. Romanen handlar om att vara på väg att bli vuxen och att konsekvenser är inget man kommer undan och att i slutändan är man nog inte så ensam som man tror.

Jag gillar denna roman skarpt och omslaget är snyggt som tusan! Ska jag kritisera något så är det själva materialet som boken är gjord i. Eftersom jag läser när jag sitter på tunnelbanan så vill jag ha en bok som är lätt att hålla i. Där sidorna håller sig isär. Om boken är inbunden ska den kunna vila båda mina händer. Är det en pocket ska jag kunna vika ena halvan av boken i ena handen medan jag håller en take-away-latte i andra. Jag upplevde materialet som hårt. Men det var också det enda negativa som jag kan komma på när det gäller boken och det har inte ens med storyn att göra.

Ja, jag rekommenderar denna bok till alla unga vuxna som behöver lite" feel-good" -känsla och jag hoppas att någon där ute gör en film eller tv-serie av denna roman. Vare sig det blir film eller tv-serie så skulle den blir hur j-vl bra som helst!!

Romanen finns att köpa på bokus.com

Mycket nöje!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar