lördag 20 februari 2021

Nej, man kan inte säga att jag är frisk!!

Det som är riktigt irriterande och så fruktansvärt kränkande är när någon säger:

" Visst kan man säga att du är frisk nu?" 

Nej, det kan man absolut inte göra! Jag kommer aldrig att bli verken frisk eller friskförklarad! Jag har KRONISK cancer. Vad är det man inte kan förstå!? Kronisk innebär att man inte blir frisk. Jag står under behandling i tablettform som jag kan sköta själv. Tar blodprov en gång i månaden för att kolla att medicinen funkar som den ska. Jag kan inte sluta med medicinen för då kommer cancern tillbaka. Man kallar behandlingen för palliativ vård i livsuppehållande syfte. Den ger mig mer tid men, eftersom den är så pass ny och man svara olika på den, så vet man inte hur mycket tid till jag har. Det man vet är att så länge kroppen orkar och cancen håller sig borta så fungerar medicinen. När den slutat fungera så finns det inget att göra och då får mitt "bäst före-datum".

Så, har jag gjort mig tillräckligt förstådd nu eller måste jag ta det igen!?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar