tisdag 18 februari 2020

Hälsoresa Estland, Pärnu. Dag 1

Här i höstas ansökte jag, med hjälp av min kurator, till en fond för cancersjuka. Fonden heter Curo och via den kan man få åka på hälsoresa till Estland eller till Polen.
Jag blev bevilja detta och valde att åka till Estland, Pärnu och till ett ställe som heter Tervis

Hälsoresan är ca 7-8 dagar. Resan går ut på att man får olika behandlingar som massage, lerinpackningar, vattenmassage, vattengympa och säkert mer jag inte kommer i håg och ännu inte vet om. Dock, enligt den information jag fått så ska man få 2-3 st behandlingar per dag som är just för dig. Vilka behandlingar det blir bestäms efter att du har fått träffa en läkare där du får beskriva vad du har för besvär. Man kallar det för medicinskt spa.

Jag kom till anläggningen idag på eftermiddagen och kommer att få träffa läkaren i morgon. Har ingen aning vad för behandlingar jag kommer att få ännu. Det jag vet är att utöver behandlingar finns det möjlighet att simma och basta samt så ska det finnas ett gym. Hade tänkt bada och basta i dag men det var stängt för inspektion.  Även kommer bussbolaget jag åker med att ha utflykter under tiden som jag är här.

Självklart så har vi inte enbart åkt buss hit utan vi tog båten. Detta ingår i paketet. Måste säga att det kändes lite lyxigt att ha en egen hytt på båten samt att det fanns en tv i hytten. Sängen var lite hård samt att det var en rejäl sjögång så det blev inte så mycket sova. Jag blir inte sjösjuk men bitvis kändes det lite läskigt.

Hittade en restaurang på båten med otroligt god mat där middagen blev en förrätt som sköljdes ner med champagne och en efterrätt med espresso. Dyrt men värt vart enda krona.


När det var dags för frukost valde jag att äta frukostbuffén som fanns men blev väldigt besviken. Kostnaden var ca 160 kr och det var rent utsagt som att kasta pengarna i sjön. Fick i alla fall i mig lite vaniljyoghurt med flingor och en smörgås och en liten kopp thé.

Bor bra i alla fall här på hotellet. Har ett fint eget rum med stor säng och tv men den enda svenska kanalen är SVT 1. Dock är det nog den kanal jag hoppades på så jag inte missar sista deltävlingen av mello nu på lördag. 

När det gäller maten här är det full pension, alltså frukost, lunch och middag ingår i paketet och än så länge är maten ok. Får se om frukosten duger åt mig i morgon...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar