torsdag 20 februari 2020

Hälsoresa Estland, Pårnu. Dag 3

Hade inga behandlingar förrän på eftermiddagen idag. Så det blev lite sovmorgon i morse vilket var ganska skönt då jag vaknade i natt av kramp i båda vaderna. Har nog aldrig varit med om att få kramp samtidig i vaderna så det gick inte att stoppa på samma sätt som jag brukar gör, med att hjälpa till att försöka sätta foten i 90 graders vinkel, utan nu fick jag sätta mig på sängkanten och trycka ner fötterna mot golvet så att hela fotsulorna var på golvet för att få stopp på krampen.

Förmiddagen fördrevs med ett besök i gymmet. Har tränat hos sjukgymnast på karolinska i ca 5 veckor, 2 gånger i veckan och det vore synd att tappa den rutinen när det går så bra och funkar. Jag har ledvärk i större delen av kroppen och då speciellt när det är lågtryck, som regn och temperaturändringar. Har varit och fått det utrett men det visar ingen reumatism eller liknade. Även har jag fått besvär och smärta i ryggslutet och i höfterna vilket påverkar mitt arbete mer än vad jag vill erkänna så att träna är ett sätt att minska besvären.

Därefter tog vi en promenad inne stan där mitt mål var att köpa banan och nötter för att fylla på med magnesium. När man får kramp som jag fick brukar det innebära att det är brist på just magnesium. Vi fann ett köpcentrum som hade ett COOP och det jag behövde.

Efter lunch var det dags för dagens behandlingar som började med massage av min rygg och var lika bra som igår och följdes av vattengymnastik. Vattengymnastiken var riktigt bra! Var ganska så trött efter den. Det kändes att kroppen fick jobba.
Därefter hann jag upp på rummet för att äta en banan innan det var dags för nästa behandling; paraffinhanskar. Där man först fick smörja in händerna i mjukgörande kräm för att sedan doppa händerna i smällt paraffin och sedan träder man på plastpåsar på händerna och en vante utan fingrar eller tumme på och så fick man sitta med detta paket i ca 15 min. Syftet med behandlingen är att öka blodcirkulationen och motverka smärta i leder samt mjuka upp huden.

Dagens sista behandling var också en paraffinbehandling men i en annan form och heter paraffin-ozokerit, Det är en lokal värmebehandling som passar bra vid muskelinflammation samt avslappning för spända muskler och för blodcirkulationen vid ledbesvär. Massan är en blandning av paraffin och jordvax, om jag har förstått det hela rätt och jordvaxet ökar värme kapaciteten i blandningen. Man låg på en brits på rygg och det var väldigt varmt men skönt samt att man blev inbäddat ordentligt. Så de 15 min som behandlingen vara hann jag med en riktigt skön powernap.

Dock blev det inget bad idag. Hade en plan på att besöka saltbastun idag men efter en paraffinbehandling så får man inte var i vatten eller duscha på ca 1 tim. och då skulle badhuset hunnit stänga. Det blev en promenad innan middagen i stället och det var inte helt fel det heller då kvällen var väldigt vacker på grund av att solen behagade visa sig.

Det visade sig att strax nedan för hotellet fanns ett minnesmonument över de som omkom i Estonia-katastrofen.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar