onsdag 19 februari 2020

Hälsoresa Estland, Pärnu. Dag 2

Frukosten var klart godkänd! En liten buffé där jag fann tillräckligt med föda för att bli matt och nöjd.

Det är inte alltid lätt att vara någon som inte äter kött samt att jag försöker undvika laktos-produkter eftersom jag har upptäckt att biverkningar jag får från Lynparza faktiskt blir bättre och knappt existerande när jag gör så, men det funkade.
Jag är inte slavisk när det gäller laktos-produkter men jag äter/dricker dem inte i samma utsträckning som förr vilket gör att jag i dagsläget blir lite gasig i magen men dock slipper återkommande diarréer.

Dagen började med en liten kort date med en läkare där jag fick visa och beskriva vad för besvär jag har. I huvudsak är det mina leder samt ryggslut och en höger axel och muskulaturen mellan axel och nacke på samma sida. Lungor och hjärta samt blodtryck kollades och därefter bestämdes vilka behandlingar som jag ska genom gå.



Efter en dryga 1,5 timmes promenad runt i Pärnu med min nya kompis Lena samt intag av lunch var det dags för första behandlingen; Vattenmassage med örtbad med lavendel. Varmt och skönt! Därefter, med lite vila mellan samt promenad till en annan del av anläggningen, blev det massage av rygg, nacke och axlar. För att därefter promenad till dagens sista behandling som var elektriska pulsar på muskulaturen mellan nacke och axel.

Varje behandling var ca 20 minuter utom den sista som var på 10 minuter.
Det märks det är lite löpande bandet-princip som gäller här och den information vi fick på bussen hit var att komma i tid och gärna försöka var 5-10 minuter för tidig. Så fort behandlingen var klar så blev det lite abrupt slut på härligheten. Som när jag låg i badet och tiden var slut så kom man och väldigt bestämt drog ur proppen i badkaret och bad mig att gå upp. Även vid massagen blev det ett hastigt uppvaknande med orden: nu är du klar! ( fast på lite knagglig engelska). Vid behandlingen med elektriska pulser så fick jag i alla fall veta hur lång tid behandlingen skulle pågå. Men alla behandlingarna var bra och det kändes väldigt bra i kroppen efteråt. 

Hade packat med mig handduk och baddräkt innan sista behandlingen och har utforskat den lilla simhallen som ligger i anslutning till hotellet. Den är öppen för allmänheten men är till för oss som bor har under vissa tider på dagen. Vi har tillgång till badhuset fram till 17.00. Där efter är den till för allmänheten. Dock på fredagar och lördagar kan vi utnyttja simhallen fram tills det stänger alltså 22.00. Var mest nyfiken på alla de 5 olika bastun som det stod om i foldern jag fick inför resan samt det japanska badet. Skippade den vanliga bastun med bekantade mig med den turkiska varianten och saltbastun. Den turkiska var lite för mycket fuktighet för mig och gjorde det svårt att andas men saltbastun var trevlig. Den var inte allt för varm utan snarare väldigt behaglig samt att man peelade sig med grovkornigt salt och avlutade bastun med en kall dusch. Så nu är jag len som en bäbisrumpa! Simmande lite och testade japanska badet. Den var väldigt varm, 40 grader, så jag orkade inte sitta där så länge. 

Visst låter det som att dagen varit bra!? För det har den varit och jag ser fram emot morgondagens behandlingar. Kommer sova ovaggat ikväll...

(Vill ni se mer bilder från dagen, gå in på mitt instagram. Heter niccelina där.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar